Regulamin przyjęcia pacjentów NZOZ ACS
§1 Informacje ogólne
NZOZ ACS prowadzony jest przez Akademickie Centrum
Stomatologii i Medycyny Specjalistycznej sp. z o.o., na podstawie uchwały nr
69/2006 Senatu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach.
§2 Zakres świadczeń
W Poradniach NZOZ ACS udzielane są świadczenia zdrowotne
z zakresu stomatologii, tj.:
• stomatologii zachowawczej z endodoncją,
• chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej,
• protetyki stomatologicznej,
• ortodoncji,
• stomatologii wieku rozwojowego,
• chirurgii stomatologicznej i implantologii,
• radiologii stomatologicznej.
Powyższe świadczenia stomatologiczne udzielane są w
ramach:
a) kontraktu z NFZ – dla pacjentów objętych powszechnym system ubezpieczenia
zdrowotnego oraz posiadających uprawnienia na podstawie przepisów o
koordynacji,
b) praktycznego kształcenia studentów ŚUM (bezpłatnie),
c) świadczeń niefinansowanych przez NFZ (pełnopłatnie) – po świadomej
rezygnacji pacjenta ze świadczeń gwarantowanych lub w przypadku braku prawa do
świadczeń gwarantowanych,
d) zawartych umów z podmiotami zewnętrznymi – również w stosunku do pacjentów
skierowanych z podmiotów zewnętrznych bez umowy, o której mowa,
e) badań naukowych i klinicznych,
f) programów profilaktycznych i promocji zdrowia.
§3 Pierwszeństwo przyjęcia
1. Pacjenci „uprzywilejowani” do przyjęcia poza
kolejnością zobowiązani są do okazania - przed przystąpieniem do realizacji
świadczeń - dokumentów uprawniających ich do
skorzystania z
prawa pierwszeństwa, m.in.: karty ciąży, orzeczenia o niepełnosprawności, itp.
2. Pacjentami uprzywilejowanymi są:
• zasłużeni i honorowi Dawcy Krwi,
• zasłużeni Dawcy Przeszczepu,
• inwalidzi wojenni i wojskowi,
• kombatanci,
• weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas
wykonywania zadań poza granicami państwa,
• kobiety w ciąży i w czasie połogu,
• uprawnieni żołnierze lub pracownicy wojska w zakresie leczenia urazów lub
chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami Państwa,
• osoby represjonowane,
• osoby niepełnosprawne.
§ 4 Rejestracja pacjenta
1. Pacjent na wizytę może umówić się telefonicznie,
osobiście, przez osoby trzecie lub drogą elektroniczną (MPI).
2. Skierowanie do leczenia stomatologicznego, zarówno ogólnostomatologicznego,
jak i
specjalistycznego nie jest wymagane.
3. W wyznaczonym dniu wizyty należy stawić się osobiście, ok. 30 min wcześniej
przed wyznaczoną godziną wizyty w Rejestracji celem wypełnienia stosownych
formalności.
4. W przypadku małoletnich pacjentów na pierwszą wizytę należy zgłosić się
obowiązkowo z
rodzicem lub opiekunem prawnym. W trakcie procesu rejestracji należy podać
numer PESEL, nazwisko i imię (imiona) rodzica lub opiekuna prawnego oraz adres
jego miejsca zamieszkania, a także uzupełnić druk Oświadczenie opiekuna
prawnego. Zgodę na leczenie osoby małoletniej może wyrazić jedynie opiekun
prawny.
5. Rodzic lub opiekun prawny małoletniego na pierwszej wizycie może wskazać
opiekuna faktycznego, który będzie sprawował bezpośrednią opiekę nad małoletnim
w trakcie procesu leczenia. W tym celu należy wypełnić druk Oświadczenie -
upoważnienie opiekuna faktycznego, dostępny w Rejestracji.
6. W przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, tj. do ukończenia 18
(osiemnastego) roku życia, każda wizyta musi odbyć się w obecności opiekuna
prawnego lub faktycznego. W celu potwierdzenia tożsamości należy okazać
legitymację szkolną.
7. W trakcie procesu rejestracji - w celu weryfikacji prawa do świadczeń
finansowanych ze środków publicznych (system eWUŚ) - należy podać numer PESEL
oraz potwierdzić swoją tożsamość jednym z poniżej wymienionych dokumentów:
• dowód osobisty;
• paszport;
• prawo jazdy.
8. W przypadku, gdy system eWUŚ informuje o braku uprawnień do świadczeń, a
pacjent jest pewny, iż uprawnienia do świadczeń posiada, powinien złożyć
pisemne Oświadczenie - udostępnione w Rejestracji lub przedstawić inny dokument
potwierdzający posiadanie ubezpieczenia, np.: legitymację ubezpieczeniową,
zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
9. W przypadku świadczeń protetycznych prawo do uzyskania bezpłatnego leczenia
protetycznego - w ramach ubezpieczenia zdrowotnego - należy potwierdzić w
Poradni.
10. Personel Poradni zobligowany jest do weryfikacji uprawnień do bezpłatnego
leczenia protetycznego i odnotowania tego faktu w dokumentacji medycznej.
11. Pacjentów przyjmowanych na podstawie przepisów o koordynacji, do świadczeń
w ramach kontraktu z NFZ, uprawnienia posiadanie aktualnej karty EKUZ (tj.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) lub poświadczenia potwierdzające
prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 52 ustawy z dnia o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Dz. U.
2018, poz. 1510).
§5 Przyjęcie pacjenta
1. W przypadku konieczności udzielenia świadczenia
związanego z leczeniem rozpoczętym w
innej placówce medycznej zaleca się posiadanie skierowania z opisem
zrealizowanych już procedur medycznych.
2. W przypadku pacjentów obciążonych chorobami ogólnoustrojowymi wskazane jest
przed podjęciem działań leczniczych uzyskanie zgody lekarza prowadzącego na
zabiegi stomatologiczne - szczególnie istotne w przypadku konieczności
przeprowadzenia sanacji jamy ustnej.
3. Pierwszeństwo przyjęcia mają osoby zapisane na wizytę, jednakże może
zaistnieć sytuacja, gdy kolejność zostanie zmieniona przez lekarza.
4. Pomoc doraźna udzielana jest pacjentom z bólem w dniu ich zgłoszenia się w
NZOZ ACS.
5. Lekarze przyjmujący w NZOZ ACS będą dokładać starań, aby wizyty odbywały się
planowo i o wyznaczonej porze. Jednak ze względu na charakter pracy, czy też
sytuacje, które nie zawsze da się przewidzieć, możliwe są pewne odstępstwa od
dokładnej godziny zaplanowanego przyjęcia danego pacjenta. Pacjenci proszeni są
o okazanie wyrozumiałości, w razie gdyby z powodów medycznych zaistniało
opóźnienie w rozpoczęciu wizyty. Podobna sytuacja może mieć miejsce
w przypadku awarii sprzętu, bądź zaistnienia innych warunków uniemożliwiających
terminowe przeprowadzenie wizyty.
6. Termin wizyty pacjenta celem kontynuacji leczenia ustala lekarz lub personel
średni
w odpowiedniej poradni.
7. Leczenie specjalistyczne - protetyczne, ortodontyczne, zabiegi chirurgiczne
- może być podjęte po zakończeniu leczenia przygotowawczego.
8. Lekarz w trakcie wizyty pierwszorazowej ma obowiązek:
• potwierdzić tożsamość pacjenta,
• potwierdzić prawidłowość danych wpisu rejestracyjnego,
• przeprowadzić wywiad,
• wykonać badanie przedmiotowe stanu jamy ustnej,
• skierować pacjenta na badania dodatkowe (wg. wskazań klinicznych),
• postawić wstępną diagnozę,
• przedstawić wstępny plan leczenia,
• przedstawić możliwość leczenia oraz orientacyjny koszt leczenia,
• uzyskać stosowne zgody od pacjenta, rodzica lub opiekuna prawnego
małoletniego pacjenta na leczenie po uprzednim poinformowaniu
o ryzyku zabiegu lub ewentualnych komplikacjach.
9. Pacjent po zakwalifikowaniu się do leczenia, zaakceptowaniu planu leczenia
oraz formy finansowego rozliczenia - jednakże przed rozpoczęciem leczenia - ma
obowiązek wyrażenia pisemnej, świadomej zgody na jego przeprowadzenie.
§6 Odstąpienie od leczenia
1. Lekarz może odmówić przyjęcia do leczenia lub
kontynuacji leczenia w sytuacji,
gdy odmowa nie zagraża zdrowiu i życiu pacjenta, przy współistniejącym:
• braku zgody pacjenta na poddanie się badaniu,
• braku zgody pacjenta na proponowany sposób leczenia, metody terapii,
harmonogramu wizyt lub z uwagi na zakres tworzonej dokumentacji medycznej,
• zalegania z płatnością za wcześniej wykonane usługi stomatologiczne,
co skutkuje odmową przyjęcia do leczenia w ramach dydaktyki i świadczeń
komercyjnych,
• złego stanu higieny osobistej lub stawienia się na wizytę w stanie po
spożyciu
alkoholu lub środków odurzających,
• niewłaściwego zachowania się pacjenta w stosunku do pracowników, innych
pacjentów lub studentów,
• niezastosowania się pacjenta do aktów prawa wewnętrznego - w tym
do niniejszego Regulaminu.
2. W przypadku odstąpienia od leczenia lekarz ma obowiązek uprzedzić o tym
pacjenta lub jego opiekuna prawnego i wskazać realne możliwości uzyskania tego
świadczenia u innego lekarza lub w innym podmiocie leczniczym. Jednocześnie
należy odnotować ten fakt
wraz
z uzasadnieniem w dokumentacji medycznej.
§7 Usługi komercyjne
1. Cennik usług medycznych świadczonych w Akademickim
Centrum Stomatologii
i Medycyny Specjalistycznej sp. z o.o., prowadzącym NZOZ ACS, dostępny jest
w Rejestracji, każdej Poradni oraz na stronie internetowej www.acstom.bytom.pl.
2. Pacjent finansuje ze środków własnych, świadczenia zdrowotne w wysokości
określonej obowiązującym cennikiem w sytuacji, gdy:
• nie posiada uprawnień do świadczeń gwarantowanych (w ramach umowy z NFZ),
• planowane zabiegi nie są objęte koszykiem świadczeń gwarantowanych,
• świadomie rezygnuje z prawa do świadczeń w ramach powszechnego ubezpieczenia
zdrowotnego.
3. Przed realizacją świadczeń pełnopłatnych pacjentowi przedstawiony zostaje
plan leczenia oraz kosztorys proponowanego rozwiązania (I_5/03/1). Pacjent
pisemnie akceptuje kosztorys.
4. Płatności dokonywane są przez pacjentów w następujący sposób:
• w przypadku leczenia ortodontycznego (np.: stały aparat ortodontyczny),
protetycznego (korony, mosty, protezy) oraz chirurgicznego (implanty) pacjent
zobowiązany jest do uiszczenia płatności przed realizacją procedury;
• każdorazowo pacjent dokonuje wpłaty w Kasie NZOZ ACS na podstawie dokumentu -
potwierdzenie wykonania usługi/zamówienia (I_5/03/2);
• w przypadku procedur wykonywanych w sobotę w znieczuleniu ogólnym:
§
płatność za zabiegi wykonywane w sobotę reguluje się w Poradni,
w której odbywa się leczenie, bezpośrednio po ich realizacji.
5. Płatności, o których mowa w niniejszym paragrafie dokonuje się w formie
gotówkowej lub za pomocą karty płatniczej.
6. Nie ma możliwości regulowania płatności za wykonaną usługę w formie przelewu
(tj. wpłaty na konto).
7. NZOZ ACS nie prowadzi sprzedaży w systemie ratalnym.
8. Kasa wydaje pacjentowi potwierdzenie wpłaty (paragon) lub na życzenie
pacjenta w ciągu 3 miesięcy od dnia wyrażenia prośby przez pacjenta wystawia
fakturę VAT.
9. W stosunku do osób, które nie dokonają należnych wpłat za wykonane odpłatnie
na ich rzecz usługi zdrowotne, NZOZ ACS jest uprawniony do podjęcia
odpowiednich kroków prawno-windykacyjnych. Ewentualne koszty związane z
odzyskaniem wierzytelności ponosił będzie pacjent.
§8 Leczenie w ramach procesu dydaktycznego
1. Przyjęcie i leczenie pacjentów w NZOZ ACS może być
prowadzone w toku realizacji kształcenia przeddyplomowego studentów Śląskiego
Uniwersytetu Medycznego
w Katowicach, jako praktyczna nauka zawodu lekarza dentysty.
2. Z możliwości leczenia powiązanego z realizacją przez NZOZ ACS działalności
naukowo-dydaktycznej mogą korzystać wyłącznie osoby o określonym stanie
klinicznym, w liczbie zabezpieczającej realizację danej formy kształcenia lub
programu badawczego.
3. Kwalifikacji pacjentów do leczenia wg określonych kryteriów klinicznych
dokonuje asystent lub wykładowca SUM prowadzący zajęcia kliniczne z
uwzględnieniem możliwości oraz zakresu umiejętności studentów.
4. Usługi zdrowotne realizowane w ramach procesu dydaktycznego udzielane
są wyłącznie w trakcie trwania roku akademickiego, tj. od października do
czerwca, zgodnie z
harmonogramem zajęć klinicznych. Poza okresem dydaktycznym pacjenci mają
możliwość leczenia w ramach NFZ lub pełnopłatnie.
5. Terminy wizyt w ramach zajęć klinicznych ustalane są w poszczególnych
poradniach przez asystentki i higienistki stomatologiczne.
6. Dwukrotne niestawienie się na wyznaczony termin skutkuje brakiem możliwości
ustalenia kolejnego terminu wizyty.
§ 9 Skargi i wnioski
1. Pacjent ma prawo zgłaszać swoje uwagi (skargi i
wnioski) do Dyrektora NZOZ ACS,
Rzecznika Praw Pacjenta, Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej lub Śląskiego
Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Adresy instytucji
umieszczone są na tablicy informacyjnej przy Rejestracji.
2. Skargi i wnioski do Dyrektora NZOZ ACS mogą być wnoszone:
• pisemnie - na adres: Bytom (41-902), ul. Plac Akademicki 17, pok. 322,
• drogą elektroniczną - adres e-mail: dyrektor@acstom.bytom.pl,
• ustnie - w siedzibie NZOZ ACS, w wyznaczonych terminach: wtorek, czwartek
w godz.: 8:00-10:00, pokój 322 - zgodnie z przyjętym protokołem składania skarg
i wniosków (I_5/05/1).
3. Wszystkie złożone skargi zostają odnotowane w Rejestrze Skarg i Wniosków
(I_5/05/2), prowadzonym w Sekretariacie Dyrektora NZOZ.
4. Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego
skargę lub wniosek pozostawione zostaną bez rozpoznania.
5. Rozpatrzenie skarg i wniosków odbywać się będzie bez zbędnej zwłoki - w
terminie
do 14 dni od dnia wpływu skargi lub wniosku. W sytuacjach złożonych - tzn. gdy
konieczne jest dogłębne zbadanie sprawy z uwagi na stopień jej zawiłości,
w terminie do 30 dni od dnia wpływu skargi lub wniosku.
6. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor NZOZ po pisemnej konsultacji z
kierownikiem poradni lub z osobą, której skarga lub wniosek dotyczy.
7. O wyniku rozpatrzenia skargi lub wniosku składający zostaje poinformowany
adekwatnie do sposobu jej wniesienia.
§10 Udostępnianie dokumentacji medycznej
1. Podstawą udostępniania dokumentacji medycznej
pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego
upoważnionej jest złożenie pisemnego wniosku - Wniosek o wydanie dokumentacji
medycznej (P_5/16), który można pobrać:
• w Rejestracji,
• ze strony internetowej.
2. Wnioski o wydanie dokumentacji medycznej znajdującej się w NZOZ ACS, można
składać:
• od poniedziałku do piątku w dni robocze w Rejestracji w godz. 07:30 - 19:00,
• przesłać pocztą na adres ACSiMS w Bytomiu,
• przesłać drogą elektroniczną skan wypełnionego wniosku na adres:
sekretariat@acstom.bytom.pl
3. Udostępnienie dokumentacji medycznej następuje bez zbędnej zwłoki.
4. Odbiór dokumentacji medycznej odbywa się w Rejestracji od poniedziałku
do piątku w godz.: 07:30 - 19:00. Przy odbiorze dokumentacji medycznej należy
potwierdzić tożsamość pacjenta/przedstawiciela ustawowego/osoby upoważnionej
dowodem osobistym lub innym dokumentem urzędowym ze zdjęciem.
5. W przypadku badań histopatologicznych pacjent otrzymuje oryginał wyniku badania
bez pobierania opłaty. Kserokopia wyniku pozostaje w dokumentacji medycznej
pacjenta.
6. Każdy pacjent może zapoznać się osobiście lub za pośrednictwem
przedstawiciela
ustawowego, albo upoważnionej osoby ze swoją dokumentacją medyczną
w miejscu udzielania świadczenia - w godzinach pracy podmiotu udzielającego
świadczeń zdrowotnych - w obecności pracownika NZOZ ACS. Wgląd do dokumentacji
medycznej odbywa się na miejscu w NZOZ ACS nieodpłatnie.
7. Pierwsza kopia dokumentacji medycznej zostanie pacjentowi lub jego
przedstawicielowi ustawowemu udostępniona nieodpłatnie. Przy kolejnym wniosku
pacjentowi bezpłatnie zostanie udostępniona tylko ta część dokumentacji, której
wcześniej nie otrzymał.
8. Za każde ponowne udostępnienie tych samych dokumentów zostanie pobrana
opłata.
9. Prezes Zarządu ACSiMS Sp. z o.o. określa kwotę należności za wydanie
dokumentacji medycznej, uwzględniając brzmienie art. 28 ust. 4 ustawy z dnia
6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2016,
poz. 186).
10. Pacjent jest zobowiązany do odebrania wnioskowanej dokumentacji w terminie
do 30 dni od daty złożenia wniosku, po tym terminie zostaje ona przekazana
do zniszczenia. W przypadku ponownego wniosku o udostępnienie tej samej
dokumentacji, która była już przygotowana a pacjent jej nie odebrał, podlegać
ona będzie opłacie.
11. Wyniki badań w wersji cyfrowej - bezpośrednio po badaniu - są wydawane
pacjentowi, który potwierdza odbiór w rejestrze przyjęć - Dzienna ewidencja
przyjętych pacjentów w Pracowni RTG (I_5/04/2). Pacjent zobowiązany jest
dostarczyć je lekarzowi zlecającemu badanie.
12. Kopie zdjęć wydawane są odpłatnie tylko w przypadku wykonywania duplikatu
na życzenia pacjenta.
13. Zdjęcia załączone do historii choroby udostępnia Rejestracja, pacjent
zobowiązuje się do ich zwrotu po wykorzystaniu. Pacjent pokwituje ich odbiór
podpisem w Rejestrze wypożyczonych zdjęć rentgenodiagnostycznych.
§11 Obowiązki pacjenta
Do obowiązków pacjenta NZOZ ACS:
• okazanie dowodu tożsamości ze zdjęciem,
• podanie aktualnego miejsca zamieszkania i nr telefonu,
• w przypadku osób małoletnich podanie danych osobowych rodziców (rodzica) lub
opiekunów prawnych oraz podpisanie stosownych oświadczeń,
• wyrażenie zgody na udostępnianie dokumentacji medycznej i przekazanie
informacji o stanie zdrowia,
• zaakceptowanie planu leczenia poprzez wyrażenie pisemnej zgody na leczenie,
• dokonanie wpłaty za świadczenia komercyjne w dniu wizyty na zasadach
określonych
w niniejszym Regulaminie,
• poinformowanie o odwołaniu/zmianie terminu wizyty co najmniej na 2 godziny
przed ustalonym terminem wizyty, rezygnacji z zabiegu chirurgicznego co
najmniej na dzień przed ustalonym terminem zabiegu chirurgicznego,
• zarejestrowanie się przed każdą wizytą w Rejestracji,
• przestrzeganie aktów prawa wewnętrznego - w tym niniejszego Regulaminu,
• poszanowanie ogólnie przyjętych zasad kultury osobistej i zachowania w
stosunku
do innych pacjentów oraz personelu NZOZ ACS,
• udzielanie zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania podczas wywiadu
lekarskiego.
Bytom, dnia 24.05.2019r.